پارە دان بۆ سەرفترە دروست نییە و دەبێت تەنها خواردن بدرێت نەك پارە
بەروار: 2014/06/30سەردارن: 4526نوسەر: مامۆستا عدنان بارام

سوپاس و ستایش بۆ ئەو خوایەی كە زەكاتی سەرفترەی واجب كردووە لە سەر موسوڵمانان لە مانگی ڕەمەزانی پیرۆزدا ، وە صەڵات و سەلامی لە سەر ئەو پێغەمبەرە خۆشەویستە بێت صلى الله عليه وسلم كە چۆنێتی سەرفترە دانی بۆ ئوممەتەكەی ڕوون كردووەتەوە بە جوانترین شێواز .
سەرفترە دان لە سەردەمی پێغەمبەردا صلى الله عليه وسلم بە خواردن و قوتی ئەو سەردەمە دراوە نەك بە پارە ، وە لە مەزهەبی ئیمامی (شافعی)دا پەیڕەوی سوننەتی پێغەمبەر صلى الله عليه وسلم كراوە تیایدا و دەبێت تەنها خوارن بدرێت بە سەرفترە و پارە نابێت و دروست نییە .
بەڵگە و دەلیل لە سەر ئەمە :
عن أبي سعيد الـخدري (رضي الله عنه) قال : ((كنا نُخرِج إذ كان فينا رسول الله صلى الله عليه وسلم زكاةَ الفطر عن كل صغير وكبير حر أو مملوك : صاعاً من طعام أو صاعاً من أقط أو صاعاً من شعير أو صاعاً من تـمر أو صاعاً من زبيب)) صحيح البخاري رقم : (1508) وصحيح مسلم رقم : (985) واللفظ له ، ولفظ البخاري : ((كنا نعطيها فـي زمان النبـي  صلى الله عليه وسلم )).
وقال النووي فـي ((شرح صحيح مسلم)) : (ولـم يجز عامة الفقهاء إخراج القيمة وأجازه أبو حنيفة …) (7 / 60 ـ 61) ، وقال فـي ((الـمجموع)) : (وقال الشافعي والأصحاب لا يُجزىءُ  إخراج القيمة ، وبه قال الـجمهور، وجوزها أبو حنيفة) (6 / 111) ، وقال الإمام مالك : (لا يُعطي غير الطعام) [الـمدونة : (1 / 358)] ، وقيل للإمام أحمد : قومٌ يقولون : فلان كان يأخذ بالقيمة ؟ فقال : يَدَعونَ قول رسول الله صلى الله عليه وسلم ويقولون قال فلان !!! قال ابن عمر : ((فرض رسول الله صلى الله عليه وسلم زكاة الفطر …)) وقال تعالـى : [وَأَطِيعُواْ اللّهَ وَأَطِيعُواْ الرَّسُولَ] وهؤلاء يردُّون السنن بقال فلان قال فلان !!! [الـمغني : (2 / 661] .
وە ئەوانەی كە دەڵێن : ئێمە لە سەرفترەداندا خۆمان تەقلیدی مەزهەبی (أبو حنيفة) دەكەین !!!
لە ڕاستیدا فەتواكەیان (دوو ڕەگە) و مولەفەقە ! چونكە (سەری) فەتواكەیان لە مەزهەبی (شافعی) وە وەرگرتووە و (بـنـە)كەشیان لە مەزهەبی (أبو حنيفة)وە وەرگرتووە !!!
چونكە لە مەزهەبی (شافعی)دا پارە دان دروست نییە و دەبێت (صاعێك = چوار گوێـل) گەنم بدرێت بە سەرفترە .
بەڵام لە مەزهەبی (أبو حنيفة)دا پارە دان دروستە و دەبێت (نیو صاع = دوو گوێـل) گەنم بدرێت بە سەرفترە .
بۆیە ئەوانەی كە دەڵێن ئێمە خۆمان تەقلیدی مەزهەبی (أبو حنيفة) دەكەین لە پارەداندا دەبێت بڵێن پارەی (نیو صاع = دوو گوێـل) گەنم بدرێت بە سەرفترە !!! كە چی دەبینین وا ناڵێن !!!
وە لە ڕاستیدا مەزهەبی (شافعی) لە پێویست كردنی خواردن و لە بە ناڕەوا زانینی پارەداندا مەزهەبێكی موافیق و گونجاوە لە گەڵ سوننەتی پێغەمبەردا صلى الله عليه وسلم ، بە بەڵگەی ئەو فەرموودەیەی كە لە سەرەوە باسكرا ، بەڵام بۆ دانی بڕی (صاعێك = چوار گوێـل) گەنم بۆ سەری نەفەرێك لە گەڵ سوننەتدا موافیق و گونجاو نییە !
وە مەزهەبی (أبو حنيفة) یش سەبارەت بە دانی بـڕی (نیو صاع = دوو گوێـل) گەنم بۆ سەری نەفەرێك موافیق و گونجاوە لە گەڵ سوننەتی پێغەمبەردا صلى الله عليه وسلم ، بە بەڵگەی ئەو فەرموودەیەی كە لە خوارەوە باس دەكرێت ، بەڵام سەبارەت بە ڕەوا زانینی پارەدان لە جیاتی خواردندا لە گەڵ سوننەتدا موافیق و گونجاو نییە !
 عن عروة بن الزبير : (( أن أسماء بنت أبي بكر كانت تخرج على عهد رسول الله صلى الله عليه وسلم عن أهلها – الـحر منهم والمملوك – مدين من حنطة أو صاعا من تـمر بالـمد أو بالصاع الذي يقتاتون به )) .  واتە : ئەسمائی كچی أبو بكر لە سەردەمی پێغەمبەری خوادا صلى الله عليه وسلمسەرفترەی دەردەكرد لە جیاتی كەسوكاری ـ بە ئازاد و بەندەكانەوە ـ دوو گوێـل لە گەنم یان چوار گوێل لە خورما .
جا لێرەدا پێویستە لە سەر موسڵمانان شوێن سوننەتی پێغەمبەر بكەون صلى الله عليه وسلم و ئەو مەزهەبەیش كە موافیق و گونجاوە لە گەڵ سوننەتی پێغەمبەردا صلى الله عليه وسلم ئەوە هەڵبژێرن ، وە نابێت بە ویست و كەیفی خۆمان تەقلید بكەین و بە پێچەوانەی سوننەتی پێغەمبەر صلى الله عليه وسلم كرادار و پەرستن بكەین !!!
بۆیە دروست نییە سەرفترە بە پارە بدرێت ، وە هەر كەسێك پارە بدات ئەوا سەرفترە دانی لە سەر نەكەتووە و قەرزار دەبێت هەتا خواردن دەدات بۆ زەكاتی سەرفترە وەك چۆن لە سەردەمی پێغەمبەردا صلى الله عليه وسلم سەرفترە بە خواردن دراوە ، وە خوای گەورە دەفەرموێت : [لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ …] ، وە پێغەمبەریـش صلى الله عليه وسلم دەفەرموێــــت:  ((مَنْ عَمِلَ عَمَلاً ليسَ عليهِ أَمرُنا فهو رد))  واتە: هەر كەسێك هەر كردەوەیەك بكات ، فەرمانی ئێمەی لەسەر نەبێت ئەوا ڕەد دەكرێتەوە و لێی قەبوڵ ناكرێت .
وە هەروەها صەحابە پایە بەرزەكانی پێغەمبەر صلى الله عليه وسلم بۆ زەكاتی سەرفترە تەنها خواردنیان دەدا و بەس وەك (أبو سعید الـخدری رضي الله عنه) كە فەرموویەتی : ((كُنَّا نُعطيها في زمن النبي صلى الله عليه وسلم صاعاً من طعام … )) ، وە (حُذيفة بن الیمان رضي الله عنه) كە فەرموویەتی :(كُلُّ عبادةٍ لَمْ يّتَعَّبَدْها أصحابُ مُحَمَّدٍ صلى الله عليه وسلم فلا تَعَّبَدوها ، عليكم بالعتيق ، فإنَّ الأول لَمْ يَدَعْ لِلْآخَرِ مَقالاً) واتە: هەر جۆرە عیبادەت و پەرستنێك ئەصحابەكانی مُحَمَّدٍ صلى الله عليه وسلم نەیان كردبێت ئەوا ئێوەیش مەیكەن ، وە دەست بە ڕێباز و ئاینی پێشینانەوە بگرن ، چونكە ئەوانەی پێشین هیچیان بۆ دوای خۆیان نەهێشتووە باسیان نەكردبێت ،وە ئیمامی (مالك) كە مامۆستای ئیمامی (شافعی) بووە ـ ڕەحمەتی خوایان لێبێت ـ دەفەرموێت: (وما لـم يَكُن يومئذٍ ديناً فلا يكونُ اليومَ ديناً) واتە: ئەوەی لە سەردەمی پێغەمبەردا صلى الله عليه وسلم دین نەبووبێت ئەوا ئەمڕۆیش نابێت بە دین.
جا سەرفترە دان بە پارە لەسەردەمی پێغەمبەر صلى الله عليه وسلم و صەحابەدا دین نەبووە ، بووەیە دوای ئەوانیش نابێت بە دین ، وە ئەگەر سەرفترە دان بە پارە دروست بووایە ئەوا پێغەمبەری خوا صلى الله عليه وسلم نەیدەشاردەوە و باسی دەكرد و ڕوونی دەكردەوە بۆ ئوممەتەكەی ، چونكە خوای گەورە دەفەرموێت: [وَمَا أَرْسَلْنَا مِن رَّسُولٍ إِلاَّ بِلِسَانِ قَوْمِهِ لِيُبَيِّنَ لَهُمْ ] [سورة إبراهيم : 4] ، وە هەروەها ئەگەر پارە دان دروست بووایە ئەوا صەحابە كاریان پێدەكرد و بۆمانیان دەگێڕایەوە ، بەڵام هیچ صەحابییەك بە پارە سەرفترەی نەداوە و باسیشی نەكردووە هەر وەك چۆن لەو فەرموودانی كە لە پێشدا باس كران ئەم ڕاستییەمان بۆ دەردەكەوێت.
وە ئەگەر كەسێكی ـ پابەد نەبوو بە سوننەتی پێغەمبەرەوە صلى الله عليه وسلم ـ بڵێت: ڕاستە لە سەردەمی پێغەمبەردا صلى الله عليه وسلم خواردن دراوە نەك پارە ، بەڵام ئێستا پارە باشترە بۆ هەژارەكان !!!
ئەوا لە وەڵامیدا دەڵێین : سەرەتا بزانە كە (زەكاتی سەرفترە) دان عیبادەتە ، وە عیبادەتیش دەبێت بە پێی سوننەتی پێغەمبەر صلى الله عليه وسلم وە كرداری صەحابەكان بكرێت بۆ ئەوەی خوای گەورە قەبوڵی بكات نەك بە پێی هەواو ئارەزووی خەڵك و بۆچوونی هەندێك لە زانایان كە پێچەوانەی سوننەتی پێغەمبەر صلى الله عليه وسلم و كرداری هەموو صەحابەكانە.
ئەنجا : ئایە لە سەردەمی پێغەمبەردا صلى الله عليه وسلم فەقیر و هەژار زۆر تر نەبووە و ئەوانیش پێویستیان بە پارە نەبووە ؟؟؟!!!!
ئەی باشە پارە بۆ ئەوان باشتر نەبوو لە خواردن ؟ بۆ ئەوەی بتوانن بە ویست و كەیفی خۆیان پێداوستیەكانیان دابین بكەن بەو پارەیە ؟؟؟ بەڵام صەحابە پابەندی سوننەت بوون و مەصڵەحەت چی و شوێن كەوتەی بۆچوون و هەواو ئارەزووی كەس نەبوون.
وە ڕەحمەتی خوا لە زانایان بێت بە ڕاستی ئەوان بۆ خوا صوڵحاو بوون ، و ئەوان بە ڕاستی شوێنكەوتەی سوننەتی پێغەمبەر بوون صلى الله عليه وسلم بۆیە دەبینین فەرمان بە موسڵمانان دەكەن كەوا شوێن سوننەتی پێغەمبەر صلى الله عليه وسلم بكەون و تەقلیدی هیچ زانایەك نەكرێت ئەگەر پێچەوانەی سوننەت بوو .
هەردوو ئیمامی (شافعی) و (أبو حنيفة) یش فەرموویانە : (إذا صَـحَّ الـحديثُ فهـو مذهبـي) ، وە ئیمامی (أبو حنيفة) فەرموویەتی : (إذا قلتُ قولاً يُخالفُ كتاب الله تعالى وخبـر الرسول صلى الله عليه وسلم ، فاتركوا قولـي) ، وە ئیمامی (شافعی)ش فەرموویەتی : (كلُّ ما قلتُ فكان عن النبـي صلى الله عليه وسلم خـلاف قولـي مـما يصح ، فحديث النبـي أولـى فلا تقلدونـي) ، وە ئیمامی (أحمد) فەرموویەتی : (لا تقلدنـي ولا تقل مالكاً ولا الشافعي … وخُـذْ من حيث أخذوا) ، وە هەروەها ئیمامی (شافعی) فەرموویەتی :(أجمع الـمسلمون على أنَّ من استبان له سنة عن رسول الله صلى الله عليه وسلم لـمْ يـحل لهُ أنْ يدعـها لقول أحد) . واتە : موسڵمانان یەك دەنگن لە سەر ئەوەی هەر كەسێك سوننەتێكی بۆ ڕوون بویەوە لە پێغەمبەری خواوە صلى الله عليه وسلم ئەوا حەڵاڵ نییە بۆی وازی لێبێنێت لە بەر قسەی هیچ كەسێك .
كورتەی ئەم بابەتەی كۆتایی ئەوەیە :
سەرفترە نابێت بە پارە بدرێت و دروست نییە ، چونكە لە سەردەمی پێغەمبەردا صلى الله عليه وسلم خواردن دراوە بە سەرفترە نەك پارە ، (( وخير الـهدي هَدي مُحمَّدٍ  صلى الله عليه وسلم )) …
بیرخستنەوەیەك :
موسڵمانان زیاتر لەم خاڵانەی خوارەوەدا پێچەوانەی سوننەتی پێغەمبەر صلى الله عليه وسلم دەكەن لە سەرفترەداندا :
1 ـ پارە دان لە جیاتی خواردن !
2 ـ پێش خستنی سەرفترە دان زیاتر لە ڕۆژێك یان دوو ڕۆژ پێش جەژن ! یان دوا خستنی بۆ دوای جەژن !
3 ـ سەرفترەدان بە شێخ و دەروێش و مەلا و فەقێ‌ ! چونكە سەرفترە تەنها حەقی هەژارەكانە و بەس ، وە تایبەت نییە بە شێخ و مەلاوە .
بۆ زانینی سەرچاوەی فەرمودەكان (كە هەموویان صحیح و وەرگیراون) ئەم كتێبە بخوێنەرەوە :
چۆنێتی ڕۆژووی پێغەمبەر صلى الله عليه وسلم :

http://ba8.org/kteb-69

بابەتەکانی تر